Megosztja Európát az autóipar és a CO₂-kibocsátási célok szigorítása
Az európai autóipar egyre erősebben ellenáll az EU által előírt szén-dioxid-csökkentési céloknak, és a határidők halasztását kéri. A vita az Európai Parlamentben is éles: a jobboldali frakciók az ipart védik, míg a baloldal a szigorú klímacélok mellett érvel.
Az autóipar válságban: irreális célok?
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és az autóipari beszállítókat képviselő CLEPA közösen figyelmeztettek: a 2030-ra és 2035-re kitűzött CO₂-célok „egyszerűen megvalósíthatatlanok”. Az iparág szerint a teljes elektromos átállás túl gyors, és több időre lenne szükség a technológiai és gazdasági alkalmazkodáshoz.
A Bizottság álláspontja: nincs visszaút 2035 után
Az Európai Bizottság 2050-re 90%-os közlekedési kibocsátáscsökkentést tűzött ki, amely az Európai Zöld Megállapodás egyik alappillére. Bár a 2025-ös célokat enyhítették, a 2035-ös határidő változatlan maradt: ettől az évtől kezdve csak zéró kibocsátású autók értékesíthetők az uniós piacokon.
Jobboldali nyomás az ipar védelmében
Az Európai Néppárt (EPP) és szövetségesei, köztük az ECR és a Patriots for Europe frakció, az autóipar mellé álltak. Salvatore De Meo olasz EP-képviselő szerint a célok ideologikusak, és figyelmen kívül hagyják a társadalmi-gazdasági realitásokat. Az EPP egy ötpontos tervet mutatott be az ipar versenyképességének növelésére, amely egyszerűsített szabályozási kereteket szorgalmaz.
Baloldali ellenállás: nem szabad lazítani a klímacélokon
A szocialisták, a zöldek és a baloldali frakciók elutasítják a célok módosítását. Sara Matthieu belga képviselő szerint az engedmények a lemaradók jutalmazását jelentenék, miközben azok a vállalatok, amelyek időben beruháztak az elektromos jövőbe, hátrányba kerülnének. Hangsúlyozta: „Ha életben akarjuk tartani az ipart, a nulla kibocsátású autókba kell befektetni.”
Az iparág tétje: 13 millió munkahely és globális verseny
Az autóipar több mint 13 millió munkahelyet biztosít Európában, és évente 254 milliárd euró értékben exportál járműveket és alkatrészeket. A szakértők szerint a szabályozás szigorítása vagy enyhítése nemcsak klímapolitikai, hanem geopolitikai és kereskedelmi kérdés is, mivel a kínai gyártók térnyerése már most érezhető az európai piacon.
A következő hónapok döntőek lesznek
Ursula von der Leyen bizottsági elnök új párbeszédet kezdeményez az autógyártókkal és beszállítókkal. A kérdés az, sikerül-e közös nevezőre jutni a fenntarthatóság és a versenyképesség között, vagy tovább mélyül az uniós politikai megosztottság. A következő hónapok kulcsfontosságúak lesznek az iparág és Európa klímapolitikai jövője szempontjából.
Forrás: Euronews