Stabil növekedés, de bizonytalanság jellemzi a magyar lízingpiacot 2024-ben
A magyar lízingpiac 2024-ben is növekedést mutatott, a finanszírozott összeg 6,6%-kal, 969,8 milliárd forintra emelkedett, míg a szerződések száma 16,5%-kal 84 282-re nőtt – ismertette a Magyar Lízingszövetség budapesti sajtótájékoztatóján. Ugyanakkor a piacot továbbra is nagyfokú bizonytalanság övezi, amelyet az emelkedő kamatkörnyezet és a beruházási hajlandóság csökkenése is befolyásol.
Lízingpiaci trendek és finanszírozási szerkezet
A teljes kihelyezett lízingportfólió 10,9%-kal, 2374 milliárd forintra emelkedett 2024 végére. Az európai lízingpiacon, különösen a közép- és kelet-európai régióban minden eszköztípusban növekedés volt tapasztalható, a legnagyobb szegmenst továbbra is a személygépkocsik, kisteherautók és motorok lízingje jelentette.
A magyarországi lízingpenetráció továbbra is elmarad az európai átlagtól (11% vs. 28%), ami növekedési lehetőséget jelent. A finanszírozott eszközök megoszlása szerint a lízingcégek ügyfelei döntően kis- és középvállalkozások (62%), nagyvállalatok (18%), magánszemélyek (8,6%), valamint állami és egyéb nem lakossági vállalkozások (11,4%). Az új eszközök finanszírozása dominál: a lízingelt eszközök 80%-a új, 20%-a használt volt.
A támogatott finanszírozási programok, például a Széchenyi Kártya Program, továbbra is kulcsszerepet játszanak a piacon. A támogatott konstrukciók a teljes finanszírozott összeg 16%-át (158 milliárd forint), a szerződések számának pedig 11%-át tették ki.
Járműfinanszírozás: továbbra is a piac motorja
A személygépkocsi- és kishaszongépjármű-szegmens a teljes lízingpiac 56,8%-át adta, összesen 551,4 milliárd forintos kihelyezéssel. Ez 8,8%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A szerződések száma 23%-kal, a finanszírozott összeg pedig 24%-kal nőtt.
- Retail autófinanszírozás: a flottafinanszírozás nélkül 20,9%-os növekedést mutatott, elérve a 442,4 milliárd forintot.
- Flottapiac: az új szerződések száma 5,5%-kal 11 ezer fölé nőtt, a finanszírozás értéke pedig 43%-kal 106 milliárd forintra emelkedett.
A nagyhaszonjármű-finanszírozás viszont 6%-kal csökkent, mind a szerződések száma, mind a finanszírozott összeg tekintetében. A kihelyezett összeg 214,9 milliárd forint volt, és továbbra is az euró alapú finanszírozás dominál (82%-os arányban). A fuvarozói szektorban a növekvő adók és pénzügyi terhek miatt a kisebb vállalatok fizetőképességének csökkenése várható, ami a piac konszolidációjához vezethet.
Mezőgazdasági gépek piacán visszaesés
A mezőgazdasági gépek finanszírozása 2024-ben jelentős visszaesést mutatott:
- A finanszírozott összeg 29%-kal, 84,6 milliárd forintra csökkent.
- A szerződések száma 26%-kal, 2616-ra esett vissza.
Ez a szegmens korábban a legdinamikusabban növekedett, azonban a támogatások csökkenése és a beruházási kedv mérséklődése visszavetette a piacot.
A lízingszektor előtt álló kihívások
A lízingpiacot sújtó pénzügyi terhek – mint a bankadó és extraprofitadó – szűkítik a cégek mozgásterét, csökkentve versenyképességüket a régiós szereplőkkel szemben. Egy jelentős nemzetközi lízingcég már kivonult a magyar piacról veszteségei miatt. Az építőipar, fuvarozói szektor és mezőgazdaság területén növekedett a végelszámolások száma, ami a lízingcégek portfólióminőségét is befolyásolhatja.
2025-ös kilátások
Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke szerint az idei év piaci mozgásait a kamatkörnyezet, a kormányzati támogatások és a mezőgazdasági gépek piacára kiírt pályázatok alakítják majd.
- Az autópiacon – mind a lakossági, mind a flottapiacon – enyhe növekedés várható.
- A támogatott finanszírozási programok további szűkülése a szerződések volumenének csökkenéséhez vezethet.
A lízingpiac jövője a gazdasági stabilitástól és a vállalkozások beruházási hajlandóságától függ.
MTI