Egyre több a GPS-zavarás Európában – Brüsszel szerint Oroszország és Fehéroroszország állhat a háttérben
Az Európai Bizottság szóvivője szerint az utóbbi hónapokban drámaian megnőtt a GPS-rendszerek zavarása és hamisítása Európában, különösen a Balti-tenger és a Fekete-tenger térségében. A jelenségre ismét ráirányította a figyelmet az eset, amikor Ursula von der Leyen gépét GPS-interferencia érte Bulgáriában leszállás közben.
Példátlan növekedés a keleti szárnyon
Paula Pinho, a Bizottság szóvivője közölte: az ukrajnai háború 2022-es kitörése óta „nagyon feltűnően megszaporodtak” a globális navigációs műholdrendszer elleni támadások, különösen az EU keleti szárnyán, Finnországtól Ciprusig. A bolgár hatóságok orosz beavatkozásra gyanakszanak.
A litván hírközlési hatóság adatai szerint 2025 júniusában több mint 1000 GPS-zavarást regisztráltak, ami 22-szer több, mint egy évvel korábban. Észtországban a járatok 85%-át érintette interferencia, míg Lengyelországban idén januárban 2732 zavarási és hamisítási esetet jegyeztek fel.
Orosz bázisok és hibrid hadviselés
Szakértők szerint Moszkva és Minszk állhat a háttérben. David Stupples, a londoni Szent György Egyetem professzora kiemelte: Oroszország Kalinyingrádban, a balti határok mentén és Ukrajna közelében is zavaró bázisokat üzemeltet.
Tegg Westbrook, a Stavangeri Egyetem docense szerint a GPS-zavarás a hibrid elektronikus hadviselés része, amelynek célja a szomszédos országok megfélemlítése. A jelenség Norvégiától Finnországig a polgári repülést, a hajózást és még a mentőszolgálatok munkáját is veszélyezteti.
Biztonsági kockázatok és védekezés
A GPS-zavarás alapvetően rádiózajjal akadályozza a műholdjelek vételét, míg a GPS-hamisítás félrevezető pozícióadatokat küld. Bár a pilóták képzettek az ilyen helyzetek kezelésére, a szakértők szerint a kockázat viharos időben és sűrű légiforgalom esetén a legnagyobb.
David Stupples hozzátette: a földi radarhálózat és a tartalék navigációs rendszerek biztosítják a légi közlekedés biztonságát, de a zavarások egyértelműen növelik a kockázatot.
EU és NATO lépései
Andrius Kubilius, az EU védelmi biztosa bejelentette: Brüsszel növelni fogja az alacsony Föld körüli pályán keringő műholdak számát a zavarások jobb észlelése érdekében. Mark Rutte NATO-főtitkár szerint a szövetség szintén dolgozik a polgári repülések biztonságának erősítésén.
Júniusban tizenhárom uniós tagállam közösen kérte a Bizottságot, hogy gyorsítsa fel az interferenciának ellenálló GNSS-technológiák fejlesztését, és hozzon konkrét intézkedéseket a GPS-zavarás európai növekedése ellen.
Forrás: Euronews