Milliárdos üzlet az instant kávépor – magyar cégek is betörtek a nemzetközi piacra
Az instant kávéporok világszinten is egyre népszerűbbek, a piac elképesztő ütemben növekszik, és már magyar gyártók is sikerrel exportálnak a világ távoli pontjaira. Bár a szektor globális szinten az ázsiai kereslet által hajtott, a hazai szereplők is megtalálták a maguk lehetőségét a prémium vagy árérzékeny piaci résekben.
Az instant kávé termékkategória a szélesebb értelemben vett melegitalporok csoportjába tartozik, ahová többek között a kakaóporok, teaporok, csokoládéitalok és cappuccinók is sorolhatók. Az egyik legismertebb forma a „3 in 1” stick csomagolás, amelyben egyetlen tasakban található meg a kávé, a cukor és a tejpótló por. Ez az egyetlen terméktípus is önmagában 18 milliárd dolláros éves piacot jelent, míg az egész instant kávépiac mérete 80 milliárd dollárra tehető, ami átszámítva több mint 27 ezer milliárd forintot jelent.
A növekedés motorját elsősorban az ázsiai országok – Kína, India, Indonézia, Japán és Dél-Korea – adták az elmúlt években, ahol évi 7–8%-os keresletnövekedést tapasztalni. A kávé korábban nem tartozott a hagyományos italok közé ezekben a régiókban, de mára gyorsan terjed. A praktikum, az időhiány és a fiatalabb generációk változó életmódja is hozzájárul az instant italok népszerűségéhez – legyen szó kávézásról, vagy épp koffeines társasági programokról az alkoholfogyasztás helyett.
A nemzetközi márkák közül kiemelkedik a Nestlé és a Starbucks, de ott vannak az indiai Tata Coffee Grand, a Bevzilla vagy az indonéz Kopiko with Indofood, akik hazájukban és régiós szinten is meghatározó szereplők. Az európai piacon ugyanakkor új trónkövetelők is felbukkannak – többek között Magyarországról.
A hazai melegitalpor-piac becsült értéke 60 milliárd forint körül alakul. Bár ez szerényebb növekedési dinamikát mutat, mint Ázsiában, mégis jelentős volumenről van szó. A piacvezető nemzetközi cégek – Nestlé, Dr. Oetker, Starbucks – mellett megjelentek olyan hazai gyártók, amelyek saját brand alatt vagy bérgyártás keretében is exportálnak. A white label (saját márkás) gyártás különösen jellemző: sok esetben magyar gyárak készítenek termékeket külföldi áruházláncok részére, saját név nélkül.
A legismertebb hazai sikersztori a rábapatonai Tutti Kft., amely fagyiporokkal, pudingporokkal és instant italokkal kezdte tevékenységét. A cég 2024-ben 8,3 milliárd forint árbevételt és 829 milliós nyereséget produkált, és még Ausztráliába, illetve Indiába is exportál. További említésre méltó cégek a szentendrei Bravos, a ceglédi Il Perfetto, valamint a nemzetközi szinten is aktív, bár kevésbé ismert Cafe Frei, amely már instant termékeket is kínál. A Bravos inkább a pörkölési technológiára épít, míg az Il Perfetto főként külföldre gyártott, belföldön pedig kevéssé volt jelen saját név alatt.
A régióban fontos szereplő a lengyel Mokate, amely 93 milliárd forintnak megfelelő éves árbevételt termel, és 70 országba szállít. Termékkínálatában egyre több a különleges ízesítésű ital – például málnás kókuszos vagy mangós matcha – amelyek a fiatalabb, trendérzékeny fogyasztókat célozzák meg.
A nemzetközi verseny ugyanakkor egyre kiélezettebb. Az EU-s gyártók hátrányban vannak az ázsiai konkurenciával szemben a munkaerőköltségek és az energiaárak tekintetében, ráadásul az európai termelőket szigorúbb környezetvédelmi és élelmiszerbiztonsági szabályozások is terhelik. Mégis, a magyar termékek – az ízviláguk, megbízhatóságuk és ár/érték arányuk miatt – számos exportpiacon versenyképesek maradtak.
A szektor jövője szempontjából a rugalmasság kulcsfontosságú tényező. Mivel a globális fogyasztói ízlés gyorsan változik, a lassú ázsiai gyártási és szállítási folyamatokkal szemben egy közép-európai gyártó gyorsabban tud reagálni az igényekre. A gyártósorok naponta akár több tízezer sticket állítanak elő, de minden termékváltás időt és költséget jelent. A szereplők ezért hosszú távú szerződéseket keresnek, stabil partnerekkel, mert az instant italporok piaca a „sűrű fillérek” világa: a verseny az utolsó forinton is múlik.
A szektor környezetvédelmi megítélése ugyan vegyes – hiszen rengeteg cukros italhoz külön csomagolás jár –, de a trendek már változnak. A gyártók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a cukortartalom csökkentésére és a környezetbarát csomagolás fejlesztésére. Új célpiacokként jelenik meg Afrika és Dél-Amerika, ahol az instant italok még viszonylag újdonságnak számítanak.
Bár a magyar piacon továbbra sem találkozhatunk avokádós latte porokkal, a trendek alapján ez már csak idő kérdése. A mangós matcha, a málnás-vaníliás frappé vagy a kivis jegeskávé ma már nem számítanak különcségnek – hanem keresett termékek a nemzetközi piacokon.
Forrás: Telex