A britek tömegesen járnak Párizsba és Milánóba Gucciért – a Brexit miatt olcsóbb lett a luxus az EU-ban
A Brexit egyik váratlan következménye a luxusturizmus felfutása lett: egyre több brit utazik Franciaországba és Olaszországba, hogy ott vásároljon prémium termékeket – adómentesen. A Gucci, a Louis Vuitton vagy a Loewe üzletei előtt rendszeresen sorok állnak, miközben Londonban konganak az üres butikok.
Adómentes vásárlás harmadik országból
A 2021-es Brexit óta a brit állampolgárok az EU-ban harmadik országbeli vásárlónak számítanak. Ez azt jelenti, hogy jogosultak áfamentes vásárlásra, amely 15–20%-os megtakarítást is jelenthet. Egy 10 000 eurós táska esetében ez több mint 1500 euró visszatérítést hozhat, ami sokaknak fedezi a repülőutat és a szállodát is.
Az AIR (Association of International Retail) adatai szerint a britek 2024-ben 854 millió eurót költöttek áfamentes luxusvásárlásra az EU-ban, ami ötszörös növekedés a Brexit előtti időkhöz képest.
A Gucci táska ára egy hétvége Barcelonában
A trendet jól szemlélteti a Loewe ikonikus „Puzzle” táskája: a kisebb modell 3600 euró, a nagyobb 4200 euró. Barcelonában vásárolva a britek 700–840 eurót igényelhetnek vissza az áfából – ez pedig gyakorlatilag fedezi egy fapados repülőjeggyel és szállással kombinált hosszú hétvége árát. Így a vásárlás élménnyel is párosul, ami tovább erősíti a luxusturizmust.
A luxusipar nyertese: Franciaország és Olaszország
A francia és olasz turisztikai hivatalok szerint a trend a teljes gazdaságot felhajtja. A párizsi adatok alapján 2023-ban 44%-kal nőtt a brit turisták száma, amihez közvetlenül hozzájárult a luxusvásárlási kedv. A turisták nemcsak a táskákra költenek, hanem szállodákban, éttermekben és kulturális programokon is hagynak pénzt.
A brit luxusipar veszteségei
Miközben Párizs és Milánó kasszái csilingelnek, a brit luxusipar egyre hangosabban panaszkodik. A Walpole, amely olyan ikonikus márkákat képvisel, mint a Rolls-Royce, a Burberry vagy a Harrods, arról számolt be, hogy a Brexit akár 43%-kal visszavetette az EU-ba irányuló exportot, a divat- és kiegészítőiparban pedig 64%-os veszteséget okozott.
A szervezet szerint a luxuságazat több mint 450 000 munkahelyet biztosít az Egyesült Királyságban, és évi 16,8 milliárd euróval járul hozzá az államkasszához – most viszont egyre inkább kimarad a globális profitból, amelynek döntő része Európában realizálódik.
Európa luxusvezető szerepe
Az Európai Bizottság adatai szerint az EU adja a világ luxuscikkeinek 74%-át, amelyekből 62%-ot exportálnak az unión kívülre. A brit cégek emiatt versenyhátrányba kerültek: a késések, a plusz vámok és a bizonytalan határellenőrzések sok vevőt tereltek a rivális európai márkákhoz.
A britek továbbra is vágynak a luxusra
A YouGov felmérése szerint a britek negyede vásárolt luxusterméket az elmúlt évben, és 45%-uk hajlandó lenne többet is fizetni a prémium minőségért. A legtöbben 500 font alatt költenek, de közel 10% több mint 5000 fontot áldoz egyetlen termékre. Ez jól mutatja, hogy a fizetőképes kereslet megvan – csak éppen most már Párizsban, Milánóban vagy Barcelonában költik el.
Forrás: Euronews