A francia pezsgőeladások visszaesése aggasztja a termelőket
A változó fogyasztói szokások, a gazdasági bizonytalanság és a világban zajló konfliktusok miatt jelentősen csökkent a francia pezsgő iránti kereslet – közölte a Comité Champagne. 2023-hoz képest 9,2%-kal esett vissza a pezsgőszállítás, 271,4 millió palackra, míg 2022-ben még 326 millió palackot értékesítettek.
Mi áll a csökkenés hátterében?
🔹 Megváltozott fogyasztói szokások – a Z generáció és a milleniálok egyre inkább elfordulnak az alkoholtól, helyette mocktailokat vagy marihuánát választanak.
🔹 Olcsóbb alternatívák előretörése – a prosecco, az angol habzóborok és a crémant jobb ár-érték arányt kínálnak, és egyre versenyképesebbek a minőségükben is.
🔹 Gazdasági bizonytalanság és infláció – a luxusitalok fogyasztása csökken, különösen Franciaországban és az Egyesült Államokban.
🔹 Kedvezőtlen időjárási hatások – a klímaváltozás okozta fagyok és peronoszpóra-fertőzések is negatívan hatottak a Champagne régió termelésére.
Mi várható a pezsgőpiacon?
A francia pezsgőtermelők csökkentették a 2024-es szüret mennyiségét, és új piacokat keresnek a túlélés érdekében. David Chatillon, a Comité Champagne társelnöke szerint a fenntarthatóság, az új fogyasztói igények és a nemzetközi piacok meghódítása jelentheti a megoldást.
A pezsgő továbbra is a luxus és az ünneplés szimbóluma marad, de ha a trendek nem változnak, a francia pezsgő elveszítheti korábbi vezető szerepét a globális borpiacon.