Volvo-vezérigazgató: külön technológia kell a kínai és a nyugati piacra
A globális autóipar egyre inkább geopolitikai törésvonalak mentén szerveződik. A Volvo Cars vezérigazgatója, Håkan Samuelsson az Euronewsnak nyilatkozva elismerte: a vállalatnak kettős stratégiát kell követnie, ha talpon akar maradni a kínai–nyugati kereskedelmi ellentétek közepette.
Két világ, két technológia
Samuelsson a göteborgi EVS38 elektromos járműipari szimpóziumon hangsúlyozta: a jövőben a Volvo minden autójának „kétféle számítógépes agya” lesz – egy nyugati és egy kínai verzió.
„Most az a célunk, hogy a szoftver és a szilíciumkomponensek, vagyis az autóban lévő számítógép két változata legyen. Egy nyugati és egy kínai verzió. Ezzel együtt kell élnünk, és alkalmazkodnunk kell hozzá” – fogalmazott.
A lépés oka, hogy az amerikai szabályozás egyre inkább kizárja a kínai technológiát az Egyesült Államokból, míg Peking a saját piacán előnyben részesíti a hazai fejlesztéseket.
Washington szigorít, Peking reagál
Az Egyesült Államok idén januárban véglegesítette azt a szabályozást, amely betiltja a Kínából és Oroszországból származó okosautókat, adatbiztonsági kockázatokra hivatkozva. A félelem szerint a járművek nemcsak adatokat szivárogtathatnak, hanem akár az amerikai elektromos hálózatba is beavatkozhatnak.
Samuelsson szerint ezért minden autógyártónak el kell fogadnia: az Egyesült Államokban nem lehet kínai technológiát használni. Az Európában és az USA-ban eladott Volvo-modellek így más szoftvercsomaggal működnek majd, mint a Kínának szánt járművek.
A geopolitika árnyékában
A Volvo 2010 óta a kínai Geely Holding Group többségi tulajdonában van, mégis göteborgi központja és európai fejlesztőbázisa biztosítja a technológia függetlenségét. A cégvezető szerint a globális szabadkereskedelem ideje lejárt:
„Alapvetően a szabad kereskedelmet és a szabad versenyt kellene preferálnunk, de reálisan nézve ez nem fog megtörténni. Egy regionálisabb világ felé tartunk, ahol bizonyos technológiai korlátozásokkal kell együtt élnünk” – mondta Samuelsson.
Vámok, profitcsökkenés és piaci alkalmazkodás
A Volvo Cars idei első negyedéves eredménye nyereségcsökkenést mutatott. Az új, 25%-os amerikai vámok az importált autókat és alkatrészeket is sújtják, ami megnöveli a költségeket és visszafogja a vásárlási kedvet.
- Kínában az eladások 12%-kal estek vissza, főleg az elektromos modelleknél.
- Az USA-ban 8%-os növekedést mértek, amit részben a vámok előrehozott hatása magyaráz. Az eladások 28%-át az elektromos és plug-in hibrid modellek adták.
Az EU közben olyan terveket fontolgat, amelyek alapján a Kínából érkező autógyártóknak közös vállalatokat kellene alapítaniuk európai partnerekkel, vagy licencbe adni technológiájukat.
Samuelsson szerint a Volvo-t – kínai tulajdonosai ellenére – ez kevésbé érintené, mivel a fejlesztések nagy része továbbra is Európában zajlik.
A kínai piac fontossága
A vezérigazgató ugyanakkor hangsúlyozta: a kínai vásárlók igényeit is komolyan kell venni. „Jobban oda kell figyelnünk a helyi szokásokra és ízlésre, és talán néhány speciális autót is ki kell fejlesztenünk a kínai piacra” – mondta.
Egy kettészakadó autóipar?
A Volvo példája jól mutatja, hogy az autógyártókra egyre nagyobb nyomás nehezedik: egyszerre kell megfelelniük a nyugati világ adatbiztonsági elvárásainak, és a kínai piac óriási fogyasztói igényeinek.
A következő évek kulcskérdése az lesz, hogy a cégek – köztük a Volvo – hogyan tudják kezelni a technológiai „kettősséget”, miközben megőrzik versenyképességüket a gyorsan változó globális környezetben.
Forrás: Euronews