Baleset vagy koccanás? Az európai autógyártók az EU-tól várják a mentőövet
Az európai autóipar évtizedek óta a kontinens gazdasági gerincének számít, ám most olyan válsággal szembesül, amely jövőjét is megkérdőjelezi. Az eladások megtorpantak, az energiaárak magasan tartják a költségeket, miközben Kína és az Egyesült Államok erősödő versenye egyre inkább háttérbe szorítja az uniós gyártókat. Ursula von der Leyen pénteken válságtanácskozásra hívta össze Brüsszelben a nagy autóipari vezetőket, de kérdés, hogy lesz-e kézzel fogható eredmény.
Az iparág figyelmeztet: Európa lemaradhat a térképről
Stéphane Séjourné ipari biztos néhány hónapja drámai figyelmeztetést adott ki: szerinte fennáll a veszély, hogy a globális autóipar jövőjét Európa nélkül rajzolják meg. Az ACEA és a CLEPA vezetői szintén arra figyelmeztettek, hogy az átalakításhoz szükséges politikai terv hiánya bénítja az iparágat.
Az elektromos autók stagnáló piaca
Az elektromos járművek piaci részesedése jelenleg mindössze 15% Európában. Bár a technológia áttörését régóta a jövő kulcsának tartják, a töltőinfrastruktúra hiánya gátolja a terjedést. A nyilvános töltőpontok háromnegyede mindössze három országban – Hollandiában, Németországban és Franciaországban – található, így a perifériás régiókban a vásárlók továbbra is bizonytalanok.
Irreális CO₂-célok?
Az autógyártók szerint a 2030-ra és 2035-re előírt kibocsátáscsökkentési célok a jelenlegi gazdasági környezetben tarthatatlanok. Az iparág vezetői több rugalmasságot kérnek, különösen a hibrid és hatékony belső égésű motorok esetében. Ursula von der Leyen azonban egyelőre nem engedett a 2035-ös határidőből, amely a nulla emissziójú autók kizárólagos értékesítését írja elő.
Kína előretörése és az amerikai nyomás
A világ legnagyobb autópiaca ma Kína, ahol tavaly több mint 32 millió járművet adtak el, ennek fele elektromos. Az európai gyártók közül mindössze a Volkswagen ID.3 került a globális top 10 közé, míg a kínai cégek sorra veszik át a vezetést. Az Egyesült Államok pedig Trump új vámintézkedéseivel további nyomást gyakorol az európai exportra.
Munkahelyek tízezrei forognak kockán
Az autóipar több mint 13 millió közvetlen és közvetett munkahelyet ad Európában. Németországban, Svédországban és Kelet-Európa több országában a feldolgozóipari foglalkoztatás több mint 10%-a kötődik a járműgyártáshoz. Tavaly csak Németországban 50 000 munkahely szűnt meg az ágazatban. A szakértők figyelmeztetnek: ha a gyárak egyszer bezárnak, az elveszett munkahelyek már nem térnek vissza.
Koccanás vagy frontális ütközés?
Az európai autóipar jövője a következő évek döntésein múlik. A kérdés az, hogy a kontinens vezetői képesek lesznek-e olyan stratégiát kidolgozni, amely egyszerre védi a klímacélokat és az ipari versenyképességet. A tét óriási: ha Európa nem találja meg a megfelelő egyensúlyt, a globális autópiacon végzetes lemaradásba kerülhet.
Forrás: Euronews